Monday 13 February 2012

Materialistik @ Cinta

Assalamualaikum kum kum. versi mila. alaa, yang dalam astro first tuu. :D

Nampak title? Mendalam sangat maksud tu. aku nak share sikit pasal. benda ni. fokus untuk orang-orang yang tengah hot-meletupp bercinta, tunang dan terutamanya, BOLD & ITALIC kan terutamanya tu untuk orang yang nak berkahwin tetapi perlu mencari pasangan yang bersesuaian dengan diri masing-masing.

Materialistik @ Cinta? kalau orang yang dapat berfikir kepentingan antara dua benda nih, memang akan memilih dua benda u. Materialistik tu, lebih kepada uang ataupun duit. tak kisah la duit syiling ka,duit kertas, dah nama nya duit memang duit la juga kan. ok, emo skit.

so, maknanya atara duit dan cinta la kan?

Mostly orang akan pilih cinta. sebab apa?
# sebab duit bukan segala-gala la weyy. bukan dapat membahagiakan ko pun kalau tak cinta.
#duit tak bawa pegi mati ponn. ko bawa kain kafan jak ponn.
#dui tu tak penting, yang penting CINTA antara dua insan.

aiseyymann, ayat-nak-mampuss. maksud aku buat # tu tadi, antara komen-komen orang yang aku dapat la. tehee. itu pemikiran yang orang lain la kan. tapi bagi aku, aku pentingkan kedua-dua benda tu.

YES, kita kadang-kadang perlukan sifat Materialism dalam diri kita. faham maksudnya? i mean, bukan lah kita ni orang yang pentingkan kebendaan or orang yang tidak sanggup hidup miskin, tidak sanggup hidup susah. aku pun hidup susah gak. pernah rasa susah, penah rasa hidup susah. tapi bukan sebab aku pernah hidup susah, so aku mesti jadi perempuan yang materialistik. BUKAN.  cuma

Cinta dan Duit itu perlu balance untuk hidup.

katakan tiada cinta dalam hidup tapi kita ada duit. happy? mesti tidak. katakan juga tiada duit dalam kehidupan, cuma ada cinta. tetap kita merasa susah. happy? mesti tidak. sebab kita mesti fikir masa depan anak-anak. kalau tiada duit nak bagi sekolah anak-anak, takkan happy kot? tak logic siot. hahaha.

tapi lain orang, lain cara. kalau dah jodoh dia macam tu, takkan nak elak. cinta separuh mati tapi tiada duit untuk hidup. ada jugak orang kata, 'kita boleh hidup sama-sama biarpun hidup susah macam ni, dapat jugak teruskan hidup.' aku tak kata, pilih cinta tu kolot. aku tak kata pilih duit tu kolot. dan aku juga tak kata, pilih duit dan cinta tu sangat kolot.

pilih kedua-dua sama pentingnya. tapi kalau Allah dah tentukan perjalanan hidup aku yang lain, bersyukur itu mesti ada. takkan nak merungut? lain aku rancang, lain pulak jadinya. haaaa, boleh ka macam tu? tak boleh yerr. tapi bila kita ada kedua-dua benda tu, bahagia memang ada. cuma kita perlu mensyukuri apa yang ada. jangan pulak jadi orang yang mudah lupa sebab benda tu semua hanya sementara. kan? ^_^

so, kalau kamu rasa aku ni mengada-ngada sikit cerita pasal benda nih, mana-mana la. rasa meluat sampai nak bunuh diri, baik takyah. dosaa tau. hahaha. cuma nak share sikit, tak lebih pun. ini adalah REALITI KEHIDUPAN.

jadi, berpada-pada apabila menggunakan wang. pakai dan gunakan untuk benda yang baik. dan juga berpada-pada juga apabila bercinta. jangan kita lalai dalam dunia ni, sebab kita cuma meminjam dunia ni. bukan hak milik kita. termasuk duit, benda-benda hak milik kita, sebab apa yang kita bawa nanti hanyalah iman&ilmu dalam diri dan juga kain kafan. kan?

sesungguhnya cinta kepada Allah swt adalah lebih afdal. :)
bercinta lepas kahwin memang bagus. pandai-pandai la fikir macamana nak pilih pasangan hidup korg. sebab apa yang paling penting bagi aku adalah orang yang dapat membimbing aku ke jalan yang betul. kan?

#aku rasa aku emo sangat hari nih. nak tutup muka dulu pakai blanket. ok bai!

No comments:

Post a Comment